שני 8 אוק'
2007
חוק זכויות היוצרים החדש הוא מקור לדאגה
מאת Niv Calderon, תחת הנושאים Photography
מאד מדאיג אותי מה שקראתי על חוק זכויות היוצרים החדש בטור של קלינגר בויינט. הלכתי לבלוג שלו אחר כך ועיפעפתי בין השורות גם כן. מדובר שם על כך שעכשיו יכולים יוצרים לקבל פיצויים על שימוש ביצירתם בין 10000 ל - 20000 ש"ח ללא הוכחת נזק ואחרי כניסת החוק, שעליו שמענו בהפגנת האמנים שנערכה בסינמטק וגם במקומות שונים בעיתונות ובבלוגים, יצטרכו התובעים להוכיח נזק, למשל הפסד כספי.
אז הכל טוב ויפה כשמדובר במוזיקה. הכי כיף כשיש לכם מוזיקה על המחשב שלא קניתם, אתם אפילו לא דואגים לאבק את קופסאות הדיסקים, זה מוטיב רחוק מהעין רחוק מהלב, והרי חובה להוריד כמה שיותר, זה חקוק אצלנו כבר שנים בתודעה. אבל עכשיו אחרי שקראתי את הפרשנות של קלינגר לחוק, אני מודאג, ואני מודאג כצלם, לא כיוצר מוזיקלי.
נניח שעיתון עושה שימוש בתמונה שלי ללא רשות. נניח שאתר אינטרנט משתמש לי בתמונות שאני שם בפליקר ללא רשות. אם ההוכחה היא עלי, איך אוכיח שנפגעתי? איך אוכיח כמה עולה התמונה שלי? איך אוכיח כמה עולה פריים שיצא לי מבין עיניי? איך אוכיח כמה הפסדתי אם לא יצאתי לצלם עבור מישהו אלא עבור עצמי? וגם אם עבדתי עבור מישהו אחר, האם הסכום שהפסדתי הוא רק הסכום שאותו אני אמור לקבל ממבקש העבודה?
איך אני אוכיח שנעשה נזק? איך אוכיח שהפסדתי?
כמה שווה המילה שלי, שאומרת "אני מסכים" או "אני לא מסכים" שישתמשו בתמונות שלי?
ואז נשאלות שאלות גדולות יותר, כאחד שצילום הוא מפרנסתו, שקנה ציוד ושצבר ניסיון- מה עלי לעשות בגלריות שאני פורס ברחבי הרשת? האם עלי לסגור אותן? האם עלי להגביל את כניסתם של אנשים?
מה טוב יוצא לי מלשתף אנשים ביצירה שלי, והרי קובץ תמונה הוא לחלוטין כמו קובץ שיר, עניין של ביטים. איזו הגנה נותן לי החוק כעת אם אחוש נפגע?
אולי אני צריך להפסיק לשתף ולהתבצר? אני בטוח שקלינגר יגיד לי מה פתאום על השאלה הזו, אבל הלב שלי עכשיו דופק, ואני עצבני- מאין יבוא עזרי?
7 תגובות לפוסט “ חוק זכויות היוצרים החדש הוא מקור לדאגה ”
תגובות:
להשאיר תגובה
טראקבאקים ופינגבאקים
-
טראקבאק מאת יוזר 2.0 - ניב קלדרון
אוקטובר 8, 2007 בשעה 18:03מה עושים עם זכויות היוצרים החדשות
8 באוקטובר, 2007 בשעה 15:22 לערוך
זו בדיוק הסיבה לשחרר את התמונות תחת רשיון CC, כשאתה מוסיף לו תנאי אחד - הפרה של ההסכם תזכה בפיצויים מוסכמים. במצב כזה אתה קובע את הסכום בו תקבל על ההפרה.
אני יודע שזה פתרון מוזר, אבל זו דרך להבטיח שמי שיפר את זכויותייך עדיין יקבל את המגיע לו.
8 באוקטובר, 2007 בשעה 15:26 לערוך
קצת מוזר שאתה אומר שעדיף CC על C.
ונניח שאני לא רוצה לאשר שימוש? יוצא שCC קשוח יותר מהחוק הראשוני. זו בעצם מהפכה. אני טועה?
8 באוקטובר, 2007 בשעה 16:20 לערוך
אם אתה לא רוצה לעשות שימוש, בבעיה.
אבל אם אתה מוכן שיציגו אותו, אבל לא באתרים מסחריים - cc-by-sa-nc-nd עם תנאי של פיצויים מוסכמים יעשה את זה.
9 באוקטובר, 2007 בשעה 0:50 לערוך
אני קורא אותך ומבין שכל הדאגה שלך נובעת מכך שאין לך בטחון (בצדק או שלא בצדק) בבתי המשפט.
האם ילדה ששמה תמונה שלך בבלוג שלה צריכה לשלם לך 10,000 ש"ח? היום החוק אומר שכן ולשופט אין שיקול דעת בנושא (אם החלטת לתבוע ללא הוכחת נזק)
מי יקבע כמה שווה תמונה שלך? השופט. אותו אחד שקובע כמה שווה טראומה של נאנסת בכסף או כמה שווים חיי אדם.
למעשה, במקרה אותה ילדה, לשופט אין זכות לפסוק לך פיצוי של 500 ש"ח על שימוש בתמונה ואם הוא סבור ש 10,000 ש"ח זה יותר מדי הוא פשוט ימצא דרך לבטל את התביעה שלך לחלוטין.
אפשר אולי להגיד שהנצחון האחרון של ה RIAA על אותה אם חד-הורית יעלה להם הרבה כסף. כשחוק מנוצל לרעה, יבוא מישהו וישנה את החוק.
השינוי יעמיד את היוצרים באותו המצב כמו כל עובד שמעבידו לא שילם לו, למשל. צריך להחליט אם לתבוע או לא. אין את הפריבילגיה של לקבל פיצוי מיידי.
אגב, אני נגד החוק הנ"ל, מכיוון שיש בו רכיבים מסוכנים אחרים, אבל עניין הפיצוי הסטטוטורי אינו העניין שסביבו צריך להתמקד המאבק.
אותך צריך להדאיג יותר שברגע ש YNET מזמינים ממך תמונה, על פי החוק החדש תאבד אוטומטית את כל הזכויות על התמונה, כולל את הזכות לתבוע צד ג' על השימוש בה.
9 באוקטובר, 2007 בשעה 1:02 לערוך
ככה:
אין לי בעיה שבעלי בלוגים, אם התמונה ברשיון המתאים, תשומש עם קרדיט. אני אגן על עצמי רק מול בעלי ממון כאמור.
בנוגע לויינט- התמונות שצילמתי להם הן שלהם בחוזה.
9 באוקטובר, 2007 בשעה 8:59 לערוך
יפה מצדך שאתה לא מנצל את החוק לרעה, אבל יש כאלו שכן ולכן "נדפקת".
לגבי YNET, בחוזה אפשר לעשות מה שרוצים. זה ברור. השאלה מה החוק אומר כשאין התיחסות ספציפית בחוזה. כיום הזכויות על התמונות הם שלך אלא אם הוסכם אחרת. על פי החוק החדש המצב הפוך בדיוק.
זה אומר שעל כל עבודה הכי קטנה תצטרך עו"ד שיחתים את הלקוח שלך על מסמך שבו הוא מעביר את הבעלות על התמונות שלך בחזרה אליך.
יפה, לא?